Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

12.3.2012

Očekivana Novela Zakona o izvlaštenju

Na tekućoj saborskoj sjednici raspravljat će se o donošenju izmjena i dopuna Zakona o izvlaštenju koje se predlažu radi razgraničenja nadležnosti u odnosu na predmete koji su u prijelaznom razdoblju zaprimljeni i rješavani pred županijskim sudovima. Predloženim izmjenama i dopunom dosljedno će se provesti razgraničenje nadležnosti za postupanje u upravnim sporovima za koje su, sukladno Zakonu o sudovima i Zakonu o upravnim sporovima nadležni upravni sudovi i Visoki upravni sud Republike Hrvatske.

Na trenutnoj saborskoj sjednici jedna od točaka dnevnog reda je i Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o izvlaštenju. Za Prijedlog tog Zakona, 7. ožujka 2012. prihvaćena je primjena hitnog postupka.

Njegovo donošenje vrlo je izvjesno i zapravo očekivano, budući da se on u biti odnosi na usklađenje s prije dvije godine donesenim Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o sudovima (Narodne novine, broj 153/2009), kojim su uvedeni specijalizirani upravni sudovi te Visoki upravni sud Republike Hrvatske. Ti sudovi su, sukladno odredbi članka 34. podstavka 1. toga Zakona, započeli s radom 1. siječnja 2012. godine.

Naime, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o izvlaštenju (Narodne novine, broj 114/2001), uvedena je nadležnost županijskih sudova za postupanje po tužbama protiv drugostupanjskih rješenja o izvlaštenju, dakle protiv pojedinačnih odluka javnopravnih tijela, i to na način da se protiv drugostupanjskog rješenja o izvlaštenju može podnijeti tužba mjesno nadležnom županijskom sudu, primjenom Zakona o upravnim sporovima.

Međutim, navedena nadležnost županijskih sudova prema odredbama Glave V.a Zakona o izvlaštenju, u suprotnosti je s ustanovljenom nadležnošću upravnih sudova prema Zakonu o sudovima i novom Zakonu o upravnim sporovima (Narodne novine, broj 20/2010).

Stoga se u cilju jasnog razgraničenja nadležnosti ustanovljenih sudova i odgovarajuće primjene važećih zakonskih postupovnih odredaba ukazuje nužnim izmijeniti one odredbe Zakona o izvlaštenju koje su zaostale kao prijelazno rješenje u osiguravanju pravne zaštite pred sudovima pune jurisdikcije, a na temelju članka 6. Konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i članka 1. Protokola 1. uz Konvenciju te članka 29. stavka 1. Ustava Republike Hrvatske, na što je ukazao Ustavni sud RH svojim odlukama, br. U-I-745/1999 od 8. studenoga 2000. i U-I-523/2002 od 10. prosinca 2008.

Kako su određivanjem ustrojstva, djelokruga i načina rada upravnih sudova, kao sudova pune jurisdikcije, koji sukladno odredbama Zakona o upravnim sporovima, imaju pravo i dužnost kontradiktorno raspravljati te samostalno izvesti i ocijeniti dokaze, ostvareni uvjeti za odgovarajuću pravnu zaštitu u postupanju po tužbama protiv drugostupanjskih rješenja o izvlaštenju pred upravnim sudovima, nužno je postojeću nadležnost redovnih županijskih sudova, po važećim odredbama Zakona o izvlaštenju, izmijeniti u svrhu dosljedne provedbe ustrojstva, djelokruga i načina rada ustanovljenih upravnih sudova, kao specijaliziranih sudova pune jurisdikcije, sukladno Zakonu o sudovima i Zakonu o upravnim sporovima.

Stupanjem na snagu Zakona o sudovima i Zakona o upravnim sporovima te početkom rada upravnih sudova i Visokog upravnog suda Republike Hrvatske, omogućen je odgovarajući postupak zaštite temeljnih prava sukladno članku 6. stavku 1. Konvencije u vezi sa člankom 1. Protokola 1. uz Konvenciju. Stoga se prijelazno rješenje sadržano u odredbama Zakona o izvlaštenju ukazuje nepotrebnim i suprotnim ustanovljenom ustrojstvu i djelokrugu rada sudova u Republici Hrvatskoj.

Ovim Prijedlogom Zakona propisan je također i prijelazni režim. Naime, u članku 4. Prijedloga Zakona propisano je da će županijski sudovi zaprimljene predmete koji se odnose na postupke izvlaštenja, a koji ne budu pravomoćno dovršeni do stupanja na snagu toga Zakona, ustupiti mjesno nadležnim upravnim sudovima, s time da će se sudski predmeti koji su zaprimljeni pred županijskim sudovima, a ne budu dovršeni do stupanja na snagu ovoga Zakona, dovršiti prema odredbama Zakona o upravnim sporovima (Narodne novine, br. 53/91, 9/92 i 77/92). Ujedno je propisano da će zbog složenosti upravne stvari, kao i radi boljeg razjašnjenja stanja stvari, sud u ovim predmetima odlučiti na temelju usmene, neposredne i javne rasprave.

Na kraju treba spomenuti da se Prijedlogom Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o izvlaštenju predlaže usklađivanje i sa Zakonom o prostornom uređenju i gradnji (Narodne novine, br. 76/2007, 38/2009, 55/2011 i 90/2011), budući da se izvod iz detaljnog plana uređenja više ne izdaje.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite