Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

15.6.2012

Nove obveze prema Zakonu o oružju

Usklađivanje hrvatskog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije, kao i dosadašnja iskustva MUP-a u provedbi važećeg Zakona o oružju, bili su poticaj za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o oružju. Jedna od novosti je i obveza prijave zračne puške, luka ili samostrela najkasnije do 5. lipnja 2013.

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o oružju, koji je stupio na snagu 5. lipnja 2012., obrađuje nekoliko različitih područja iz djelokruga Ministarstva unutarnjih poslova kao što su: upravni poslovi, javni red i mir, poslovi suzbijanja kriminaliteta, postupanje granične policije prilikom unosa i iznosa oružja iz Republike Hrvatske te postupanje u području ispitivanja i obilježavanja vatrenog oružja. Zakon donosi novu kategorizaciju oružja koja proizlazi iz potencijalne opasnosti koju ona predstavljaju za sigurnost i zdravlje ljudi. Tako su pojedine vrste zračnog oružja i oružja s tetivom, s obzirom na prava i obveze vlasnika, prebačene iz niže u višu kategoriju.

Zračno oružje čija kinetička energija iznosi 10,5 džula ili veća ili je brzina projektila 200 m/s ili veća i kalibra većeg od 4,5 mm, odnosno oružje s tetivom čija je sila natega veća od 450 N., prebačeno je iz kategorije D u kategoriju C (članak 6.). Vlasnici koji već posjeduju takvo oružje dužni su ga prijaviti nadležnom tijelu u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog Zakona. Novčanom kaznom od 5.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj fizička osoba ako u naznačenom roku ne prijavi ovo oružje, uz izricanje zaštitne mjere oduzimanja oružja (članak 104.). Oružje kategorije C smije se nabavljati i držati bez odobrenja odnosno dozvole, međutim mora se prijaviti nadležnim tijelima u roku 8 dana od dana nabave.

Nadležno tijelo za prijavljeno oružje izdaje potvrdu ukoliko su ispunjeni uvjeti propisani člankom 10. stavak 2. točka 2., 3., 4. i 5. Zakona o oružju. Ako fizička osoba prestane ispunjavati ove uvjete, oružje za koje je izdana potvrda oduzet će se. Budući da nemali broj kućanstava posjeduje zračne puške kojima nerijetko rukuju maloljetnici, naglašavamo da oružjem kategorije C smiju rukovati isključivo osobe starije od 21 godine. Zabranjeno je posuđivanje zračnog oružja i oružja s tetivom maloljetnim osobama (članak 34. stavak 4.), a kazna za ovaj propust iznosi od 3.000,00 do 15.000,00 kuna.

Važeći Zakon nije sadržavao dostatne odredbe o mogućnostima nabave streljiva pa se to područje uredilo izmijenjenim člankom 27. koji građanima omogućava da streljivo nabave isključivo uz predočenje važećeg oružnog lista. Promet streljiva dodatno je normiran u dijelu u kojem se propisuje unos i iznos oružja i streljiva preko granice u svrhu lova. U tom smislu, promet je ograničen na 3 komada odgovarajućeg oružja s ograničenim brojem streljiva, koje hrvatski državljani i stranci mogu prenositi preko državne granice u svrhu lova (članak 53.). Nadalje, propisana je obveza hrvatskim državljanima i strancima, da prilikom prelaska državne granice prijave oružje i streljivo graničnoj policiji i carini (članak 54.).

Većoj sigurnosti građana svakako bi trebale pridonijeti odredbe Zakona o oružju koje propisuju zdravstvenu sposobnost vlasnika oružja. Fizičke osobe koje imaju registrirano oružje dužne su u roku od 180 dana od dana stupanja na snagu ovog Zakona izvijestiti nadležno tijelo o izabranom liječniku primarne zdravstvene zaštite. Osobe koje imaju registrirano oružje dužne su u roku od 60 dana od dana promjene izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite izvijestiti nadležno tijelo o nastaloj promjeni. Fizičkim osobama koje u naznačenim rokovima ne dostave ove podatke, ukinuti će se oružni list, a oružje će im se oduzeti (članak 56. izmjena i dopuna). Nadležno tijelo izvijestit će izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite o osobama kojima je izdan oružni list.

Kako su ljudi svakodnevno podložni stresovima i psihičkim pritiscima koji mogu nepovoljno utjecati na njihovu prosudbu i opće zdravstveno stanje, podsjećamo da izabrani liječnik primarne zdravstvene zaštite, kao i svaki drugi liječnik koji ima saznanja o promjeni zdravstvenog stanja ili tijeku liječenja vlasnika oružja, a koje utječe na zdravstvenu sposobnost za držanje i nošenje oružja, ima dužnost odmah po saznanju za takvu promjenu izvijestiti nadležno tijelo.

Ovim izmjenama i dopunama rješava se pitanje vlasnika oružja kojima je isteklo uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti koje im je izdano sukladno Zakonu o oružju na način da ih se obvezuje da u roku od godine dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona dostave novo uvjerenje koje ne smije biti starije od tri mjeseca. Fizičke osobe koje u naznačenom roku ne dostave uvjerenje o zdravstvenoj sposobnosti kaznit će se za prekršaj novčanom kaznom od 3.000,00 do 15.000,00 kuna uz izricanje i zaštitne mjere oduzimanja oružja i streljiva (članak 55. izmjena i dopuna).

Zakonom su predviđene i nove djelatnosti poput posredovanja u prometu oružjem (članak 5. točka 27. i članak 72.a) i osposobljavanja građana za pravilnu uporabu vatrenog oružja (članak 81.a), a obavljat će ih ustanove koje za tu djelatnost dobiju odobrenje MUP-a. Ispitivanje i obilježavanje žigom vatrenog oružja (članak 82. – 86.) obavlja pravna osoba koju za to odredi Vlada Republike Hrvatske te kojoj MUP izda odobrenje za rad. Izmjenama Zakona o oružju u dijelu kojim se propisuje ispitivanje i obilježavanje žigom vatrenog oružja stvaraju se pretpostavke za uvoz i izvoz vatrenog oružja koje Republika Hrvatska treba zadovoljiti kao proizvođač vatrenog oružja i buduća punopravna članica Europske unije.

Nadamo se da će ova Novela Zakona o oružju unijeti više sigurnosti u područje prometa, rukovanja i kontrole legalno posjedovanog oružja. Međutim, što je s oružjem kojeg građani posjeduju ilegalno? Statistike MUP-a nedvosmisleno upozoravaju da se 95% kaznenih djela i 65% samoubojstava događa s oružjem koje se posjeduje ilegalno. U tom segmentu ove izmjene i dopune nisu ponudile zadovoljavajuće rješenje te se nadamo da će neke buduće zakonske inicijative odgovornije pristupiti ovom problemu.

Željko Čižmek, univ. bacc. act. soc.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite