Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

20.7.2012

Zakonske izmjene izvršavanja sankcija izrečenih maloljetnicima

Prijedlog novog Zakona o izvršavanju sankcija izrečenih maloljetnicima za kaznena djela i prekršaje donesen je zbog potrebe usklađivanja s odredbama Zakona o sudovima za mladež i novog Kaznenog zakona, a trebao bi doprinijeti uspješnijem izvršavanju sankcija izrečenih maloljetnicima.

Uz ublažavanje represivnih elemenata, postupanje prema maloljetnicima propisano u Zakonu o sudovima za mladež usmjereno je na njihov odgoj, resocijalizaciju i jačanje zaštitnih faktora u kontroliranom, poticajnom okruženju. Sadašnji Zakon o izvršavanju sankcija izrečenih maloljetnicima za kaznena djela i prekršaje slijedi slične smjernice, a novim su Prijedlogom ovog zakona jasnije razrađena pitanja nadležnosti upravnih tijela koja su dužna postupati prema maloljetnicima.

Bitne promjene koje donosi novi Prijedlog zakona o izvršavanju sankcija izrečenih maloljetnicima za kaznena djela i prekršaje možemo podijeliti u dvije tematski povezane cjeline s obzirom na adresate:

1. nadležnost i ovlasti tijela koja su dužna postupati te njihov odnos prema maloljetnicima u postupku;

2. prava, odgovornosti i obveze samih maloljetnika.

Dosadašnje dvojbe oko nadležnosti pri izvršavanju odgojnih mjera riješene su u člancima 2. i 10. Prijedloga. Izvršavanje odgojnih mjera posebne obveze, upućivanje u disciplinski centar, pojačana briga i nadzor, pojačana briga i nadzor uz dnevni boravak u odgojnoj ustanovi, upućivanje u odgojnu ustanovu i upućivanje u posebnu odgojnu ustanovu u nadležnosti je Ministarstva socijalne politike i mladih. Izvršavanje odgojne mjere upućivanja u odgojni zavod i kazne maloljetničkog zatvora u nadležnosti je Ministarstva pravosuđa.

Poslove pozivanja i upućivanja maloljetnika na izvršavanje odgojne mjere, kazne maloljetničkog zatvora i zaštitne mjere provodio bi centar za socijalnu skrb na čijem se području nalazi prebivalište, odnosno boravište maloljetnika. Budući da je odgojna mjera „upućivanje u odgojni zavod“ svojevrsno lišenje slobode maloljetnika te da se na njezino izvršavanje primjenjuju odredbe koje vrijede za izvršavanje kazne zatvora, odnosno maloljetničkog zatvora, nadležnost za izvršavanje mjere propisana je sucu izvršenja, u pravilu prema prebivalištu odnosno boravištu maloljetnika.

Važeći zakon navodi da se organizacija izobrazbe maloljetnika provodi isključivo u odgojnoj ustanovi. Prema Prijedlogu novog zakona, izobrazba maloljetnika može se provoditi i izvan odgojne ustanove. Time se jasno iščitava težnja zakonodavca da maloljetnicima pruži više mogućnosti za razvoj uz manju represiju, ali i pokušaj racionalizacije dostupnih resursa. Naglasak je stavljen na poticanje maloljetnika na suradnju s tijelima zaduženim za postupanje, više brige, smanjenje viktimizacije i represije. Da bi se izbjegla viktimizacija maloljetnika, policijski službenici kada postupaju prema maloljetniku tijekom cijelog kaznenog postupka trebaju biti u civilnoj odjeći i koristiti vozilo bez policijskih oznaka (članak 12. stavak 5.)

Težnja zadovoljavajuće resocijalizacije maloljetnika dodatno je osnažena člankom 7. stavkom 3. koji propisuje izvršavanje odgojne mjere pojačane brige i nadzora individualno, u interakciji voditelja mjere i maloljetnika, a ne u grupi kao do sada. Kako individualni pristup ne bi iscrpio resurse centara za socijalnu skrb, zakonodavac člankom 35. propisuje mogućnost da se za voditelja odgojne mjere imenuje vanjski suradnik što je svakako dobra vijest i za velik broj nezaposlenih socijalnih radnika.

Prijedlog Zakona u člancima 8., 9., 21., 23., 28. i za maloljetnike uvodi nove obveze. Obvezi javljanja maloljetnika centru za socijalnu skrb u slučaju kada je otpušten s izvršavanja zavodske odgojne mjere pridružuje se i obveza javljanja u slučaju otpuštanja s izvršavanja kazne maloljetničkog zatvora (članak 8.). U stavku 4. članka 9., uz posebne obveze navedene u članku 9. važećeg Zakona, dodane su posebne obveze iz članka 10. stavka 2. točke 14. i 15. Zakona o sudovima za mladež.

Radi se o posebnoj obvezi da se maloljetnik radi provjere znanja prometnih propisa uputi u nadležnu ustanovu za osposobljavanje vozača i obvezi da se ne približava ili da ne uznemirava žrtvu. U odnosu na sve posebne obveze iz Prijedloga zakona, odluku kojima su izrečene sud dostavlja institucijama nadležnim za kontrolu njihovog provođenja nakon pravomoćnosti, a ne policiji kao do sada.

Humanije postupanje prema maloljetnicima dodatno je naglašeno odredbom članka 54. Prijedloga prema kojoj će maloljetnik tijekom izvršavanja kazne maloljetničkog zatvora biti smješten s drugim maloljetnicima, a iznimno, u slučaju kada u kaznionici nema drugih maloljetnika ili je to potrebno iz razloga njegove sigurnosti, s mlađim punoljetnim osobama. Istaknuto je da u prostoriji u kojoj maloljetnik boravi za vrijeme izvršavanja kazne maloljetničkog zatvora ne smije biti više od tri zatvorenika.

Iako Prijedlog zakona o izvršavanju sankcija izrečenih maloljetnicima za kaznena djela i prekršaje donosi pozitivan zakonski okvir, uvidjeli smo i neke nejasnoće ekonomske prirode. Naime, u dijelu prijedloga zakona koji se odnosi na sredstva potrebna za njegovo provođenje, navodi se da njegova provedba ne zahtijeva osiguranje dodatnih financijskih sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske. No, smatramo da će individualni pristup pri izvršavanju odgojne mjere pojačane brige i nadzora propisan u članku 7. uzrokovati povećane troškove nadležnog tijela, a time i potrebu za snažnijom financijskom potporom državnog proračuna.

Nadalje, odredbe članka 54. zahtijevaju širenje postojeće infrastrukture maloljetničkog zatvora što također iziskuje dodatne resurse. Još 2009. godine sutkinja za mladež Županijskog suda u Zagrebu Lana Petö-Kujundžić, koja je sudjelovala u izradi važećeg zakona izjavila je da je stanje u jedinom zatvoru za maloljetnike, onom u Požegi, vrlo loše jer se na jednom mjestu nalazi između 25 i 30 mladih zatvorenika s kojima bi se, prema zakonu, trebao provoditi odgojni i obrazovni rad, ali za to nema uvjeta. Od tada do danas stanje se nije promijenilo, a broj kaznenih djela počinjenih od strane maloljetnika u porastu je.

Željko Čižmek, univ. bacc. act. soc.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite