Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

3.1.2013

Novosti u Zakonu o posredovanju u prometu nekretnina

Na zadnjoj ovogodišnjoj sjednici Hrvatskog sabora donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanju u prometu nekretnina. Zakon je donesen zbog neusklađenih odredbi u nacionalnom zakonodavstvu s odredbama Direktive 2006/123/EZ o uslugama na unutarnjem tržištu.

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o posredovanju u prometu nekretnina u prvom redu reguliran je status posrednika u prometu nekretninama i to tako da se posrednici koji obavljaju djelatnost posredovanja u prometu nekretnina na teritoriju država ugovornica Ugovora o Europskom gospodarskom prostoru izjednačavaju s posrednicima u prometu nekretnina registriranih na teritoriju Republike Hrvatske. Također, izmijenjenim člankom 4. Zakona izmijenjeni su uvjeti za obavljanje posredovanja u prometu nekretnina. Tako je sada za posrednike koji ispunjavaju uvjete za obavljanje djelatnosti posredovanja u prometu nekretninama države u kojoj imaju poslovni nastan propisano da, prije početka obavljanja djelatnosti posredovanja na teritoriju Republike Hrvatske, dostave prethodnu pisanu izjavu o namjeri obavljanja navedene djelatnosti.

Ujedno je uvedena obveza posrednika koji je ispunio uvjete za obavljanje posredovanja u prometu nekretnina da jednom godišnje Hrvatskoj gospodarskoj komori dostavi dokumentaciju iz koje proizlazi da nisu prestali postojati zakonski uvjeti za obavljanje djelatnosti posredovanja u prometu nekretnina (temeljni akt društva, društveni ugovor ili statut, odnosno obrtnica, ugovor o radu s ovlaštenim agentom te ugovor o osiguranju s ovlaštenim osiguravajućim društvom za slučaj odgovornosti za štetu nastalu obavljanjem djelatnosti posrednika), čime bi se riješilo ažuriranje Registra posrednika i evidencije stvarnih posrednika.

Nadalje, novelom Zakona donesene su izmjene i u pogledu osnovnih sastavnih dijelova ugovora o posredovanju u prometu nekretnina. Naime, sada se propisuje ugovaranje posredničke naknade i u slučajevima isključivog posredovanja kada za vrijeme trajanja ugovora o isključivome posredovanju nalogodavac sklopi mimo posrednika pravni posao preko drugog posrednika za koji je isključivom posredniku bio dan nalog za posredovanje, a što do sada nije bilo propisano, već je takvom posredniku nalogodavac bio dužan platiti samo stvarne troškove učinjene tijekom posredovanja.

Izmijenjeni su i opći uvjeti poslovanja u pogledu prostora u kojima se obavlja posrednička djelatnost. Sada posrednik mora poslovati u prostoru koji je primjeren za uredsko poslovanje i koji je u cijelosti odvojen od prostora drugih namjena (stambeni, proizvodni, skladišni i sl.), a mora imati i izdvojeni prostor za povjerljive razgovore.

Isto tako, izmijenjena je odredba koja se odnosi na obveze posrednika u prometu nekretnina temeljem ugovora o posredovanju u prometu nekretnina, budući da je ova odredba predmet postupka pred Ustavnim sudom Republike Hrvatske za ocjenu usklađenosti s Ustavom, kojoj su prigovorene preširoko postavljene obveze posrednika u smislu da prelaze granice danih ovlaštenja u pogledu obavljanja poslova posredovanja.

Uvodi se novina u pogledu pregovora za sklapanje posla i naknadom štete. Naime, nalogodavac nije dužan pristupiti pregovorima za sklapanje posredovanog posla s trećom osobom koju je posrednik našao niti sklopiti pravni posao, a odredba ugovora kojom je ugovoreno drukčije, ništetna je. Nalogodavac će posredniku odgovarati za štetu, ako pri tom nije postupio u dobroj vjeri te je dužan nadoknaditi sve troškove učinjene tijekom posredovanja, koji ne mogu biti manji od 1/3 niti veći od ugovorene posredničke naknade za posredovani posao.

Izmijenjena je i odredba o visini posredničke naknade, odnosno provizije te se navedena naknada za posredovani posao prepušta slobodnom ugovaranju stranaka i liberalizaciji na tržištu nekretnina. Do sada je najviši iznos posredničke naknade iznosio 6% kupoprodajne cijene nekretnine.

Povrh navedenog, izvršeno je i usklađenje odredbi Zakona o posredovanju u prometu nekretnina s odredbama Zakona o općem upravnom postupku. Budući da nema drugostupanjskog tijela, pravo na žalbu isključeno je sukladno mogućnosti utvrđenoj u članku 105. stavak 1. Zakona o općem upravnom postupku.

I konačno, novelom Zakona propisuje se imenovanje liste ispitivača za provedbu stručnog ispita za agenta u posredovanju u prometu nekretnina iz reda stručnjaka za pojedina područja ispitnih predmeta.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite