Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

4.1.2013

Novi zakon uvodi red u registar birača

Novim Zakonom o prebivalištu nastoje se ukloniti poteškoće nastale u dosadašnjoj primjeni, a evidenciju prebivališta i boravišta građana u što većoj mjeri uskladiti sa stvarnim stanjem.

Osnovna pitanja u vezi prebivališta i boravišta do sada su bila uređena odredbama Zakona o prebivalištu i boravištu građana i Pravilnika o obrascima i evidenciji prijave prebivališta i boravišta građana.

Prema novom Zakonu o prebivalištu, prebivalište je mjesto i adresa na kojoj se osoba trajno nastanila u Hrvatskoj, a boravište je mjesto i adresa gdje osoba privremeno boravi, ali se nije trajno nastanila (članak 2.).

Prema članku 10. stavku 1., prilikom prijave prebivališta i boravišta osoba daje pisanu izjavu da se nastanila u mjestu i na adresi prebivališta ili boravišta.

Hrvatski sabor je 2007. godine donio Migracijsku politiku Republike Hrvatske za 2007./2008. godinu, koja među ostalim predviđa propisivanje obveze odjave hrvatskih državljana prilikom odlaska iz zemlje na razdoblje dulje od godinu dana. Stoga Zakon o prebivalištu propisuje obvezu obavješćivanja policijske postaje ili nadležnog tijela, za građane koji napuštaju prebivalište na razdoblje dulje od godinu dana radi privremenog odlaska u inozemstvo. Nakon povratka u Republiku Hrvatsku građani su o tome dužni obavijestiti policijsku upravu ili postaju na čijem području imaju prijavljeno prebivalište (članak 3.). Ove obveze oslobođeni su državni službenici koji se po službenoj dužnosti u ime Republike Hrvatske upućuju na rad u inozemstvo kao i članovi njihovih obitelji.

Osobe smještene u vojarnama ili drugim vojnim ustanovama, u objektima posebne namjene ministarstva nadležnog za unutarnje poslove, domovima za starije i nemoćne osobe, učeničkim i studentskim domovima, u kaznionicama, zatvorima, maloljetničkim zatvorima i odgojnim ustanovama, domovima za žrtve obiteljskog nasilja i skloništima za žrtve trgovanja ljudima, imaju pravo prijaviti prebivalište na adresama tih ustanova, ako već nemaju prijavljeno prebivalište u nekom drugom mjestu.

Policijska uprava na čijem području osoba ima prijavljeno prebivalište po službenoj će dužnosti donijeti rješenje o odjavi prebivališta osobe ako se terenskom provjerom utvrdi da osoba stvarno ne živi na prijavljenoj adresi ili o tome bude obaviještena od strane tijela javne vlasti te drugih pravnih i fizičkih osoba. Protiv tog rješenja žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor.

Rješenje o odjavi neće se donijeti osobama koje su napustile prebivalište radi privremenog odlaska izvan RH i o tome obavijestile nadležno tijelo, kao ni osobama obuhvaćenim programom obnove ili stambenog zbrinjavanja, a nekretnina im još nije obnovljena ili vraćena te nisu na drugi način stambeno zbrinute u Hrvatskoj.

Važno je napomenuti da su sve osobe koje su prijavile prebivalište prije stupanja na snagu ovoga Zakona oslobođene obveze prijave prebivališta prema njegovim odredbama ako i dalje žive u mjestu i na adresi prijavljenog prebivališta. Međutim, obveze nisu oslobođene osobe koje su prijavile prebivalište prije stupanja na snagu ovoga Zakona, ali nemaju važeću osobnu iskaznicu. Te osobe dužne su u roku od godine dana od stupanja na snagu ovoga Zakona nadležnom tijelu ponovno prijaviti prebivalište. Jednaku obvezu imaju i osobe koje imaju prijavljeno prebivalište na adresama koje nisu evidentirane u registru prostornih jedinica.

Ministarstvo nadležno za unutarnje poslove dužno je voditi zbirku podataka o prebivalištu i boravištu. Ministarstvo je dužno nadležnom tijelu koje vodi popis birača dostaviti podatke o svim promjenama u zbirci za osobe koje su navršile 18 godina života, sukladno novom Zakonu o registru birača čime zakonodavac pokazuje namjeru uvođenja reda u ovom vrlo važnom segmentu izbornog procesa.

Naime, dosadašnji Zakon o prebivalištu i boravištu građana nije predviđao mogućnost odjave prebivališta osobe bez njezinog osobnog zahtjeva, pa se tako često događalo da ljudi imaju isprave u kojima je ispisana adresa na kojoj ne stanuju i ostvaruju prava koja proizlaze s osnove prebivališta. Temeljem navedenih nepravilnosti dolazi do problema pri sastavljanju popisa birača, izdavanja javnih isprava s netočnim podacima, nemogućnosti pronalaska osoba od strane sudova i drugih državnih tijela i slično.

Evidencija prebivališta i boravišta građana mora odgovarati stvarnom stanju nastanjenja građana s obzirom da se na prebivalištu temelji niz prava propisanih posebnim propisima, kao što su, primjerice, porezni propisi, propisi o zdravstvenoj zaštiti i zdravstvenom osiguranju, propisi o socijalnoj skrbi, propisi koji reguliraju prava hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata i drugi.

Javnost je prilikom javne rasprave percipirala ovaj zakon uglavnom kao zakon kojim se namjerava dovesti reda u popise birača što bi omogućilo veću transparentnost izbora. Važno je, međutim, napomenuti da Zakon ima mnogo širi doseg i značaj. Prijave prebivališta i boravišta često se zloupotrebljavaju radi izbjegavanja plaćanja poreza ili radi beneficija koje imaju, primjerice, stanovnici otoka. Stoga smatramo da bi pojačani nadzor i strože sankcije mogle dovesti do toga da će se državljani Republike Hrvatske morati odlučiti gdje će imati prebivalište, a posebice oni s dvojnim državljanstvom gdje će trajno živjeti i imati prebivalište te ostvarivati ostala prava koja iz toga proizlaze.

Danijela Damjanović, dipl. iur.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite