Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

11.3.2013

Ekološki porez

Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju uvodi se sustav oporezivanja motornih vozila na temelju emisija ugljičnog dioksida. Ovaj ekološki kriterij oporezivanja trebao bi potaknuti kupnju ekološki prihvatljivih vozila te smanjiti cijene motornih vozila s niskim emisijama ugljičnog dioksida.

Važećim Zakonom o posebnim porezima na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove koji je na snazi do ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, sustav oporezivanja motornih vozila u RH nije usklađen s potrebama i ciljevima koji se primjenjuju u državama članicama EU, zbog čega se pristupilo izradi potpuno novog zakona.

Uvažavajući smjernice Europske unije vezane uz smanjenje stakleničkih plinova, u Hrvatskoj se uvodi tzv. ekološki porez putem kojega pojeftinjuju automobili s niskom emisijom ugljičnog dioksida (CO2). Istovremeno, značajnim povećanjem cijena destimulira se kupnja motornih vozila koja imaju emisiju ugljičnog dioksida veću od 120 grama po kilometru. Taj ekološki porez propisan je u Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila. Zakon je stupio na snagu 14. veljače 2013., no većina njegovih odredbi zapravo stupa na snagu na dan pristupa Republike Hrvatske u Europsku uniju.

Iako se radi o usklađivanju s europskim zakonodavstvom, to ne znači da sve države članice EU imaju potpuno usuglašeno oporezivanje motornih vozila. Naime, države članice mogu samostalno urediti nacionalno zakonodavstvo u tom području sve dok se vode temeljnim načelima Ugovora o funkcioniranju Europske unije te prate Direktivu Vijeća 83/182/EEZ od 28. ožujka 1983. o oslobođenju od poreza unutar Zajednice za određena prijevozna sredstva koja se privremeno uvoze iz jedne države članice u drugu (SL L 105, 23. 4. 1983.).

Najvažniji izvor prava pri izradi nacionalnih propisa država članica EU jest praksa Europskog suda pravde koji je već donio nekoliko presuda vezanih uz oporezivanje motornih vozila (C-47/88 Komisija v. Danska - presuda u kojoj se navodi kako države članice nemaju ograničenja u utvrđivanju postotaka za visinu posebnog poreza na motorna vozila, kao i presuda C-290/05 Nádasdi prema kojoj države članice, uz uvjet primjene objektivnih kriterija, nisu ograničene u uspostavi drugačijih stopa i osnova za oporezivanje motornih vozila u novim propisima).

Zakonom o posebnom porezu na motorna vozila uvodi se kombinirani sustav oporezivanja kojim se posebni porez utvrđuje na temelju prodajne, odnosno tržišne cijene motornog vozila, emisije ugljičnog dioksida izražene u gramima po kilometru, obujma motora u kubičnim centimetrima i razini emisije ispušnih plinova. Kombinirani sustav oporezivanja odnosi se na vrijednosni kriterij (postotak od prodajne/tržišne cijene) i ekološki kriterij (postotak od prodajne/tržišne cijene ovisno o emisiji CO2).

Dakle, visina poreza određuje se ovisno o emisiji CO2 što bi dugoročno trebalo doprinijeti kupovanju motornih vozila s manjom emisijom ugljičnog dioksida.

Kako bi se osiguralo ispunjenje obveza ograničenja emisija stakleničkih plinova do nacionalne godišnje kvote (dio industrijskih procesa, promet, poljoprivreda, kućanstva itd.), Vlada Republike Hrvatske donijela je Uredbu o praćenju emisija stakleničkih plinova, politike i mjera za njihovo smanjenje u Republici Hrvatskoj, koja je na snazi od 7. kolovoza 2012.

Od ulaska RH u EU, porezna osnovica za utvrđivanje posebnog poreza za nova motorna vozila bit će prodajna cijena (maloprodajna cijena novog motornog vozila sa carinom i PDV-om te bez posebnog poreza, u koju se uključuje i vrijednost dodatne opreme ugrađene u motorno vozilo), odnosno tržišna cijena za rabljena motorna vozila (cijena rabljenog vozila na hrvatskom tržištu na dan utvrđivanja porezne osnovice posebnog poreza na motorna vozila).

Kako bi se izašlo ususret manjim „zagađivačima“ i poticala kupnja vozila sa smanjenom emisijom CO2, propisano je oslobođenje od plaćanja posebnog poreza na motorna vozila na temelju emisije ugljičnog dioksida koje vrijedi za vozila koja za pogon koriste dizelsko gorivo i čija prosječna emisija CO2 iznosi do najviše 85 grama po kilometru, kao i motorna vozila koja za pogon koriste benzin, ukapljeni naftni plin ili prirodni plin i čija prosječna emisija CO2 iznosi do najviše 90 grama po kilometru (čl. 12. st. 2. Zakona).

Od oporezivanja posebnim porezom na motorna vozila izuzeta su i sanitetska vozila, dostavna „van“ vozila koja se registriraju kao teretna vozila, te vozila posebno prilagođena za prijevoz osoba s invaliditetom.

Za „plug-in“ hibridna električna vozila iznos posebnog poreza umanjuje se za postotni iznos koji odgovara dosegu vozila u potpuno električnom načinu rada, dok se za kamper vozila iznos posebnog poreza utvrđen na temelju članka 12., umanjuje za 85 posto.

Motorna vozila koja se isključivo pokreću na električni pogon, nisu predmet oporezivanja prema Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila.

Člankom 18. propisan je povrat posebnog poreza na motorna vozila vlasniku motornog vozila na koje je plaćen posebni porez, a koji izveze ili iznese motorno vozilo iz Republike Hrvatske koje je odjavljeno iz evidencije registriranih motornih vozila nadležnog tijela. Povrat poreza utvrđuje se u visini ostatka iznosa posebnog poreza na dan prijave motornog vozila za izvoz ili iznos carinskom uredu nadležnom prema mjestu njegovog sjedišta ili prebivališta.

Izričito je propisano da se bez dokaza o obračunatom odnosno plaćenom posebnom porezu, kod nadležnog tijela ne može obaviti registracija tog motornog vozila.

Zanimljivo je da zbog mogućnosti registracije u drugim državama članicama EU, a i objašnjenja kako je ostvaren neznatan prihod koji se ostvarivao prema trenutno važećem Zakonu o posebnim porezima na osobne automobile, ostala motorna vozila, plovila i zrakoplove, u novom Zakonu o posebnim porezima na motorna vozila nije predviđen odnosno ukinut je poseban porez na promet plovila i zrakoplova.

Možemo zaključiti kako će automobili koji emitiraju emisiju ugljičnog dioksida manju od 120 grama po kilometru znatno pojeftiniti, dok će oni koji emitiraju emisiju CO2 između 120 i 130 grama po kilometru ostati na istoj ili malo nižoj cijeni. Motorna vozila koja pak ispuštaju emisiju CO2 iznad 130 grama po kilometru, nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju znatno će poskupiti.

Marina Turković


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite