Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

4.3.2011

Tko financira političke stranke?

Izborna godina kao što je 2011. uvijek donosi mnogo previranja među političkim subjektima, a tema o kojoj se u pravilu redovito raspravlja tijekom predizborne kampanje svakako je financiranje izborne promidžbe. Novi Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe koji je stupio na snagu 3. ožujka 2011., uređuje upravo tu materiju – finaciranje redovnog rada političkih subjekata te financiranje izborne promidžbe.

Do donošenja ovog Zakona materija financiranja političkih subjekata bila je uređena nizom posebnih propisa: ponajprije Zakonom o financiranju političkih stranaka, nezavisnih lista i kandidata i Zakonom o financiranju izborne promidžbe za izbor predsjednika Republike Hrvatske koje je novi zakon u potpunosti ukinuo, a djelomično i Zakonom o izborima zastupnika u Hrvatski sabor, Zakonom o izboru predsjednika Republike Hrvatske, Zakonom o izborima općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba i Zakonom o izboru članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.

Politički subjekti (političke stranke i nezavisni kandidati) financiraju se ponajprije iz dobrovoljnih priloga (donacija), državnog odnosno lokalnog/područnog proračuna te iz vlastite imovine (članak 2.).

Donacije uvijek izazivaju najviše polemika kako među strankama tako i u široj javnosti. Sukladno tome, Zakon se najviše fokusira upravo na njihovo reguliranje. Ograničava se gornji iznos donacija fizičkih i pravnih osoba (članak 11.). Zakonodavac time želi osigurati neovisnost političke stranke ili nezavisnog kandidata od donatora, ali i kontrolirati novac koji se koristi u političkoj utakmici.

Radi osiguranja što veće regularnosti i transparentnosti financiranja političkih kampanja i financiranja političkih stranaka, sudionici političke utakmice na svim razinama izbora ubuduće moraju otvoriti poseban račun za financiranje izborne promidžbe (članak 14.). Sve podatke o donacijama i troškovima izborne promidžbe političke stranke i nezavisni kandidati dužni su dostaviti nadležnom izbornom povjerenstvu putem izvješća, a na svojim web stranicama ili u dnevnom tisku objaviti javnosti (članak 24.).

Jedna od važnijih stavki novog Zakona svakako je i ograničenje troškova u predizbornoj promidžbi. S jedne strane zabrana se odnosi na korištenje sredstava iz državnog ili lokalnog proračuna koje kandidati koriste u obavljanju svojih dužnosti (članak 16.), a s druge strane ograničen je i novčani iznos koji smiju potrošiti za provođenje predizborne kampanje (članak 17.). Člankom 22. taksativno su navedeni zabranjeni izvori financiranja i na taj način po prvi je puta zabranjeno da, primjerice, stranci ili fizičke i pravne osobe protiv kojih se vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema proračunu ili zaposlenicima, budu donatori kandidatima na izborima.

Financiranje političkih stranaka i nezavisnih kandidata iz proračuna (državnog ili lokalnog /područnog) također je jedan od izvora polemika, osobito među građanima, ionako nezadovoljima političkom elitom. Zakon je javno financiranje političkih subjekata utvrdio ovisno o rezultatima izbora (članak 18.).

Detaljno je utvrđena i obveza javnog prikazivanja podataka o prihodima i rashodima političkih subjekata u njihovom redovnom radu. Obvezni su voditi poslovne knjige, te uredno i pravodobno dostavljati godišnje financijske izvještaje. Reviziju godišnjeg poslovanja političkih stranaka i političkih subjekata obavlja Državni ured za reviziju, dok će financiranje izborne promidžbe nadzirati Državno izborno povjerenstvo (članak 27.) .

Za kršenje odredbi ovoga Zakona detaljno su razrađene sljedeće sankcije:

-  Administrativne sankcije - potpuni ili djelomični gubitak te obustava isplate naknade troškova izborne promidžbe koju izriče Državno izborno povjerenstvo u slučajevima nepoštivanja odredbi o načinu korištenja ili visini sredstava izborne promidžbe (članak 40.)

- Gubitak proračunskih izvora prihoda – odluku na prijedlog Državnog ureda za reviziju donosi Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora ili predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave u slučajevima nepoštivanja odredaba o obvezi javnog prikazivanja podatake o prihodima i rashodima (članak 41.)

- Prekršajne odredbe – novčana kazna za taksativno navedene povrede Zakona, optužni prijedlog pred sudom podnosi državni odvjetnik, kojeg o povredi obavještava Državno izborno povjerenstvo ili Državni ured za reviziju (članak 43. - 49.).

Novim Zakonom nastoje se, kvalitetnijim reguliranjem financiranja političkih stranaka i izbornih kampanja te pravom na pristup informacijama, osigurati transparentniji izbori i vratiti povjerenje u političke stranke. Ubrzo ćemo i u praksi vidjeti hoće li ova zakonska regulativa uroditi plodom odnosno hoćemo li na predstojećim izborima u potpunosti raspolagati podacima koliko je novaca utrošeno u predizbornoj kampanji i od kuda je taj novac uopće došao.

Pripremila: Danijela Damjanović, dipl. iur.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2018

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2017

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite